Pivní dieta podle Pivem políbené – racionálně, udržitelně a hlavně pivo každý den!

Když jsem zadala toto senzační dvousloví do vyhledávače, uvědomila jsem si, že se jistě nestanu průkopnicí tohoto druhu diety, protože odkazů na pivní dietu mi Google vyhledal opravdu nespočetné množství. I když…

(Doufám, že oceníte mé „Photoshop skills.“)

Absurdity z minulosti

V roce 2013 jistý pán Evo Terro z Arizony praktikoval „zázračnou“ dietu, která spočívala ve cpaní se klobásami
a jejich zapíjení pivem, tzv. Beer&Sausage Diet. Světe div se, opravdu zhubnul. Jeho denní jídelníček se skládal tedy pouze z klobás a šesti piv. (Už jsem se nedočetla, kolik těch klobás denně snědl.) Tento režim dodržoval nejprve jeden měsíc. Poté tuto dietu začal držet častěji, neboť díky ní shodil 6 kilogramů. Asi nejvíc absurdní mi přijde, že mu tuto dietu schválil doktor! Podle doktora Terry Simpsonse shodil většinou tělní tuk a dokonce mu klesl i cholesterol o třetinu. Evo Terro se chtěl totiž ujistit, že mu jeho dieta nepoškozuje zdraví (!). Lékař vyhodnotil, že i jeho játra jsou údajně v naprostém pořádku.

Dalším případem pivního dietáře je „beer influencer“ Del Hall ze Cincinnati v Ohiu. Ten se podle vzoru mnichů ze 17. století rozhodl pro pivní dietu tím způsobem, že celých 46 dní (v rámci půstu před Velikonocemi) nepozřel nic jiného než pivo. Podařilo se mu zhubnout asi 20 kg. Dle jeho slov se díky této pivní dietě zase cítil na 20 let: „Je mi už přes čtyřicet a díky pivu jsem se zase cítil mladý.“ Hallův denní jídelníček se skládal z pěti sklenic piva a žádného jídla. V tomto případě se muž setkal s negativními reakcemi jak od lékaře, tak od přátel. Lékař ho pravidelně vyšetřoval, předepisoval mu akorát vitamíny a tuto dietu nedoporučoval kvůli tzv. prázdným kaloriím a negativním účinkům alkoholu jako takového. Nicméně se jeho krevní tlak i cholesterol zlepšily stejně jako u Terra.

Výše dva uvedené příklady osobně považuji za naprosto bizarní a nikomu tento způsob hubnutí nedoporučuji!

Za nějaký čas vám jednak odejdou játra…Po svých… Daleko od vás! Jednak budete mít z nedostatku vlákniny průjem jak hrom a především kalorický deficit. A v neposlední řadě nebudete moci řídit.

Pravdou je, že mnoho nutričních odborníků se neshodne v tom, jestli je možné pivo (nebo vůbec jakýkoli alkohol) při hubnutí konzumovat. Pivo obsahuje z „výživářského“ hlediska tzv. prázdné kalorie. Ale pokud jste vášnivým nadšencem do piva třeba jako já, asi si nedokážeme představit, že bychom se na nějaký čas dobrovolně piva vzdali. Samozřejmě s ohledem na zdravotní situaci člověka. Již všichni víme, že v OMEZENÉM množství pivo organismu prospívá, to už nám dnes potvrdí mnoho studií.

Pivo v číslech

1 gram alkoholu má zhruba 20 – 30 kJ, takže pokud vypijeme jednu velkou desítku, dostaneme do sebe přibližně 700 – 850 kJ , což dělá přibližně jednu bohatou svačinu. Jak už jsem apelovala v některém z mých předchozích článků, obecně „doporučovaná“ (řekla bych spíš spíš tolerovatelná) denní dávka alkoholu činí 20 – 30 g. WHO doporučuje příjem alkoholu omezit dokonce na příležitostnou konzumaci max. 20 g alkoholu denně pro muže a 16 g pro ženy. V hrubém přepočtu to vychází na dva velké ležáky (nebo tři malé) pro muže a dvě malé ležáky pro něžná pohlaví.

Alkohol na nulu?

Zajímavý názor jsem našla na internetu od Kataríny Jirkové, výživové poradkyně z Institutu redukce a prevence nadváhy: „Tělo vnímá alkohol jako toxickou látku, a proto se ho snaží z organismu co nejrychleji odbourat. Na spalování potravin, které jsme zkonzumovali, mu tím pádem už nezbývají kapacity. S větším množství se koncentrace alkoholu v těle zvyšuje, zatímco rychlost odbourávání zůstává stejná. Další jídlo, které přijmete spolu s alkoholem, se ukládá do tukových zásob, protože v první řadě se musí odbourat alkohol. Alkohol zpomaluje metabolismus potřebných živin a navyšuje denní příjem energie.”

Dále uvedla, že možnost příležitostné konzumace alkoholu je stejně jako jídelníček při snaze redukovat váhu vhodné konzultovat s odborníkem. Vždycky je to velmi individuální a na začátku diety doporučuje alkohol zcela vyloučit.

Další hrozbu přináší alkohol v podobě oslabené vůle. Již po vypití jedné sklenice piva začíná ubývat schopnost sebekontroly, kdy si dokážeme nařídit, co si k jídlu dát a co nedat. S alkoholem totiž narůstá chuť a to především na pochutiny jako jsou brambůrky, slaná a mastná jídla.

Pryč s časopisovými dietami

Nebudu určitě jediná, která zastává názor, že časopisové diety jsou zkrátka „bullshit“. Myslím si, že šetřící diety bychom měli nechat na lékařích a nutričních terapeutech do zdravotnické péče (např. bezlepková dieta, ledviny šetřící dieta atd.). Náš životní styl je velmi komplexní a je nutno si uvědomit, že vše jde jaksi rovnovážně „ruku v ruce.“

Rozhodně si ale myslím, že jedno nebo i dvě piva každý den nebude mít na hubnutí vliv. Naopak, prospěšné látky piva nám mohou poskytnout mnoho výhod v rámci hubnutí. Je tu řeč o přirozené kombinaci vitamínů, minerálií a polyfenolů. Každý z nás ví, kde se to kouzlo zhubnutí nachází, ale není jednoduché to praktikovat. Vše tkví v celkovém rozprostření naší stravy a pohybu! Jen nám často chybí odhodlání, motivace a vůle.

Pivní břicho = fake news!

Už jste také jistě mnohokrát slyšeli ten známý fenomén o pivním pupku. S tímto nesouvisí skutečnost, že pokud člověk pije pivo, automaticky a ze zásady mu musí narůst pivní mozol. S pivním pupkem souvisí to, že majitelé těchto břich konzumují pivo ve velmi nadměrném množství, málo se hýbou a k tomu si dopřávají hromady tučných jídel. Při každodenní umírněné konzumaci vám pupek z piva nenaroste.

Výhody konzumace piva při hubnutí:

  • zdroj vitamínů, především vitamíny skupiny B
  • zdroj minerálií a stopových prvků
  • obsah rozpustné vlákniny
  • po sportu vyrovnává hladinu iontů (přírodní „ionťák“)
  • podporuje spánek a trávení
  • obsahuje cca 92 % vody, takže ho lze počítat do pitného režimu
  • malé množství alkoholu příznivě ovlivňuje naší cévní soustavu
  • má antioxidační a antikarcinogenní vlastnosti
  • preventivně působí proti osteoporóze (hlavně u žen)
  • podílí se na syntéze kolagenu a elastinu
  • obsah křemíku v pivu má vliv na výstavbu kostí, vlasů, nehtů apod.
I na pivu se dá jíst racionálně. Tímto chválím Andělský pivovar za povedené menu.

Pivní „dieta“ v bodech

  1. Každý den si dáme opravdu jen jedno, max. dvě piva!
  2. Při posezení s přáteli se vyhněte veškerým pochutinám – chipsům, tyčinkám, nakládaným hermelínům, utopencům… (Právě tyto pochoutky k pivu jsou nejčastějším důvodem přibírání na hmotnosti.) A nebude to „také ľahké drahá,“ poněvadž jsme si již řekli, že pivo zvyšuje chuť k jídlu, takže začněte posilovat svou vůli.
  3. Zlaté pravidlo: Jezte pravidelně!
  4. Dopřávejte si kvalitní potraviny a také kvalitní pivo. Nezapomeňte, že na jídle se nemá šetřit.
  5. Zvyšte příjem ovoce a zeleniny, snižte příjem soli a uzenin.
  6. „Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu a nepijte rum.“
  7. Vyhněte se tvrdému alkoholu.
  8. Alespoň 3x týdně si zacvičte! (Motivujte se odměnou v podobě pivního iontového nápoje.)
  9. Začněte postupně, nenastavujte si nesplnitelné cíle a neberte to jako dietu ale trvale udržitelný režim.
  10. Pokud jednou za čas uklouznete, nevadí. Nevzdávejte to a pokračujte dál. Když si 1x za čtvrt roku dáte o pivo víc nebo sníte u babičky meruňkové knedlíky, nic se nestane.
P. S. Na tuto knížku jsem narazila na internetu a samozřejmě musela být má. Ale asi si jí nekupujte, celá jejich rada je snížit sacharidy pod 57 g pro všechny. A zbytek knížky (75 %) jsou tabulky s hodnotami.

Jeden komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *